Tahiföld: Lady vagy Ladyboy?
A Thaifölddel foglalkozó fórumokban, meg a kommentekben is gyakran előkerül a téma, hogy jók-jók ezek a csajok a képen, dehát nem biztos, hogy ezek tényleg nők. Vagy ámultam és bámultam eleget Thaiföldön, de nem mertem lépni, nehogy a végén derüljön ki, hogy a széplány fiúnak született. Vagy idézhetném az ismert urban legendet, melyben biztos vagyok, hogy igaz, miszerint a derék nyugat-európai farang (thai nyelven a pancser turista) teljesen belezúgott a legfrissebb thaiföldi szerelmébe, csak akkor lepődött meg, amikor magával akarta vinni, az útlevélben pedig a kedves miss helyett egy meglepő Mr. szerepelt.
Magyarul az aggodalom, mely szerint milyen könnyű összetéveszteni Thaiföldön az igazi lányokat a ladyboyokkal. A témát nem ismerők kedvéért, a ladyboyok azok a transzszexuálisok, akik bár fiúnak születtek, biológiailag nőnek érzik magukat, s ezért előbb-utóbb mindent megtesznek, műtétek és kezelések sorozatát vállalják, hogy a végén (majdnem) nő legyen belőlük. De mielőtt tényleg a székfoglaló következne, jöjjön a játék. A neten többfele is lehet találni ilyen teszteket, ahol mindenki kipróbálhatja, becsapja-e a szemét a valóság, vagy sem.
Ez a könnyebb sorozat BangkokPicture.com. A képek alatt a megfelelő gombot kiválasztani, a végén pedig a piros gombot megnyomva kiderül az eredmény.
Ez a haladó kategória BangkokDiaries.com, aki mindent eltalált, büszke lehet, hogy 100 %-os eredményességű ladyboy szakértő, és egy finom szűk thai punci helyett nem egy füstös segglyuk nyílik meg a farkának.
A kathőj angolos átírással: kathoey vagy katoey, thai nyelven: กะเทย a „nemváltó” férfiből-nő úgynevezett transgender személyek leggyakoribb megnevezése Thaiföldön. Nevezik őket még a következő módokon is: ladyboy, szao (vagy phujing) praphet szong („egy másfajta női nem”), phet thí szam (Harmadik nem). A kathőj szó valószínűleg khmer eredetű.
A kathőj szó nem pontos megfelelője a nyugati „transznő” (transwoman) kifejezésnek – sokszor pejoratív értelemben használják, és feltételezi, hogy az illető férfi típusú (a szao praphet szong kifejezéssel szemben, ami női identitást feltételez, vagy phet thí szam, ami egy harmadik nemre utal). Peter Jackson szerint a kathőj szót a modern idők előtt az interszexuálisok megnevezésére alkalmazták, és a szóhasználat a 20. század közepétől a transzvesztita férfiakat kezdte jelölni. A szót használják nőies homoszexuálisokra is, akik nem cross-dresserek.
A ladyboyok általában nőnek öltöznek, nőként viselkednek, és átesnek hormonkezelésen; sokuk mellplasztikán is (szilikonbeültetéssel nőies formájú emlőt alakítanak ki); egyesek keresztülmennek nemváltó műtéten is, hogy nemi szervüket átalakítsák, valamint ádámcsutka-kisebbítő műtéten és további orvosi folyamatokon. Sokszor már nagyon hamar megállapítják transzszexuális identitásukat, (recept nélkül beszerezhető) hormonokat használnak, és átesnek több orvosi folyamaton kamasz korukban. A sminkjük, öltözetük, alkatuk igen nőies. A ladyboyokat onnan lehet megkülönböztetni a nőktől, hogy magasabbak és nagyobb a kezük, mint a nőké.
Sok ladyboy a szórakoztatóiparban dolgozik a turisták által kedvelt településeken, táncosnők és énekesnők, kabarékban (a legismertebbek talán az Alcazar és a Tiffany’s Pattajában) vagy prostituáltként. Folyamatosan híresztelik, hogy a turistaközpontokban ladyboyok csoportjai zsebtolvajként működnek, de ezek túlzó általánosítások. A ladyboyok gyakran vállalnak „tisztességes” munkát. Sok országgal ellentétben, Thaiföldön a ladyboyok sokszor dolgoznak boltban, kávézóban, étteremben és butikokban is. Több ladyboy is nagyra becsült kozmetikus, mesterfodrász.
Nyugathoz képest, ahol a transzszexuálisok csak most kezdenek láthatóak lenni (és jogaik érvényesítésén fáradoznak), a ladyboyok meglehetősen gyakoriak, és a thai kultúra jobban tolerálja őket a nyugatinál: számos híres és népszerű modell, énekesnő, színésznő ladyboy, és a thaiföldi sajtó gyakran közöl fotókat a női és a ladyboy-szépségversenyek nyerteseiről közös képet. Ez a jelenség nem csak városi jelenség; sok falusi ladyboy van, és a falunapokon és egyéb falusi ünnepeken gyakran tartanak ladyboy-szépségversenyt.
Sokak szerint ez a buddhista kultúrkörnek tudható be, ami nagyon fontosnak tarja a toleranciát, mások elfogadását. A karma eszméje alapján gyakran úgy tartják, hogy a ladyboy-létet a korábbi életek bűnei okozzák, és az illető a ladyboyként teljesíti büntetését.
Lehetséges magyarázat, hogy a nyílt homoszexualitás vizonylag új jelenség, és sokkal kevésbé látványos Thaiföldön; ladyboyjá válni tehát sok homoszexuális számára megoldást jelent. A legtöbb ladyboy mindenesetre olyan férfi szexpartnert keres, akik önmagukat heteroszexuálisnak vallják, nem pedig melegnek.
Azonban a ladyboyok élete nem is annyira egyszerű. A család (főleg az apa) általában csalódik, ha a fiuk ladyboy lesz. A jogi elismerésük nem létezik egyelőre Thaiföldön: még a nemi átalakító műtét után sem változtathatják meg hivatalosan a nemüket. Továbbá sokszor a hátrányosabb vagyoni helyzetű néposztályokba tartoznak, ezért az öngyilkossági hajlamuk aránya látványosan nagyobb a társadalom egészénél.
1996-ban egy ladyboy tanuló meggyilkolt egy fiatal nőt. Ezt a thai sajtóban megjelenő igen negatív tudósítás követte; a Rajabhat Institutes (tanárképző egyetem) ezután bezárta kapuit a ladyboyok előtt. Ezt óriási tüntetések követték, amiket melegek, leszbikusok és feministák szerveztek.
Egy műszaki iskolának már van külön mosdója ladyboyok számára is: 1996-ban egy főleg homoszexuálisokból és ladyboyokból álló röplabdacsapat (neve Iron Ladies, azaz Vashölgyek) megnyerte a thaiföldi nemzeti bajnokságot. A kormány a nemzeti imázsra hivatkozva nem engedte, hogy két ladyboy játékos bekerüljön a nemzeti válogatottba, és részt vegyen a nemzetközi versenyen.
Az egyik leghíresebb ladyboy Nong Tum, korábbi kickbox-bajnok. Már nőnek öltözött és hormonkezelés alatt állt, mikor még mindig kick-boxolt; hosszú hajjal és kisminkelve lépett a ringbe, néha csókot adott a legyőzöttnek. A pályafutása 1999-ben véget ért, miután átesett egy nemiszerv-átalakító műtéten.
[Neo]
One Comment
Pingback: